Teaterforeningen Katusha præsenterer forestillingen:

Oberstinden

Èn nat – ét liv. En gammel kvinde – Marianne Mortensen – står alene på scenen.
Forestillingen er omfattet af Turnénetværket og Formidlingsordningen
Om Oberstinden

”Min far gjorde mig til datter af det hvide Finland, Obersten gjorde mig til nazist. Jeg skammer mig ikke over  nogen af delene”.

Disse linjer beskriver kort, hvad man vækkes af i romanen fra 2018, af den finske forfatter Rosa Liksom.

Èn nat – ét liv. En gammel kvinde husker tilbage…

En højtelsket far opdrog sin datter i heroisk germansk ånd. En mor tugtede hende og lærte hende frygten at  kende. Denne dobbelthed fører den unge kvinde i armene på en 28 år ældre oberst, som hun bliver gift  med. Han er et magtmenneske, der som overbevist nazist er på tyskernes side under 2. Verdenskrig. Hun er stærkt betaget af Oberstens rang, status og position – forelsket til op over begge ører – indtil  virkeligheden banker på.

Hun ender med at blive offer for de beslutninger, som krig og radikaliseringer har påført hende.  Oberstinden vænner sig umærkeligt til grusomhed og perversiteter i et ægteskab med vold og  destruktivitet. Først sent i livet kommer hun fri af det ægteskabelige helvede, og en ny sanselig og erotisk  verden bliver til.

Det er råt i den finske udørk – en verden langt fra vores, men almenmenneskeligt i al sin brutalitet.

Teaterforeningen Katushas kunstneriske team er instruktør Pia Rosenbaum og scenograf Thomas Kolding.  Katusha blev etableret i 2016 med formålet at arbejde med nyskabelse og aktualitet i  teatersammenhænge. De eksperimenterer, med stor succes, på at sammenblande det sceniske og  billedkunstneriske udtryk, hvor billederne sættes i bevægelse, så den samlede visuelle oplevelse for  publikum intensiveres, teateroplevelsen ny-opleves, og sanserne skærpes.

I 2019, 20 og senere på året i 2021 turnerer Katusha med den anmelderroste forestilling “Krigen har ikke et  kvindeligt ansigt” baseret på bogen, af Nobel- og Sonning prismodtageren Svetlana Aleksijevitj.  “Oberstinden” er Katushas anden produktion: Bogen af Rosa Liksom, udgivet af Forlaget Grif

”OBERSTINDEN” SPILLER 90 MIN UDEN PAUSE.

Medvirkende

TEKNISKE KRAV

Scenens bredde: 6 meter – scenens dybde: 6 meter
Scenens højde: 4 meter.

Forestillingen kræver 100% mørklægning.
230 V og 3 x 16 Amp. Frontrig nødvendig til ophængning af projektor

Opstillingstid:

2,5 timer – Nedtagningstid: 1,5 time
1-2 hands ønskes til opstilling og nedtagning

Pressemateriale

Hent plakater til at printe:

Billeder

Hent billeder af Marianne Mortensen herunder (Fotograf Camilla Winther)

Andre billeder

DOWNLOAD ALLE BILLEDER (ZIP)

HENT PLAKAT UDEN TEKST HER

Pressemeddelse:

DOWNLOAD PRESSEMEDDELELSE

• STÆRK SOLO-PRÆSTATION AF MARIANNE MORTENSEN SOM ÆLDRE FINSK KVINDE, MÆRKET AF LIVETS BARSKE REALITETER

★★★★★
    Scenebilledet er smukt som et kunstværk, måske fordi det er skabt af en billedkunstner. På et florlet bagtæppe projekteres transparente billeder og video, der billedligt talt understreger og forstærker fortællingen om et ualmindeligt barskt kvindeliv i det 20. århundredes Finland – med afstikkere til Hitlers Tyskland og Polen under krigen. Pia Rosenbaum, denne ildsjæl af et mange-facetteret teatermenneske, har dramatiseret og instrueret monologen “Oberstinden”. Alene på scenen står Marianne Mortensen som den ældre kvinde, godt slidt af et langt og hårdt liv, og husker tilbage på livet. Det gør hun med en sjældent set hudløshed, hvor man kommer helt tæt på, bogstaveligt talt. Marianne Mortensen giver karakteren al sin troværdighed. Hun skaber for øjnene af os et ægte menneske af kød og blod, en stærk og stout kvinde, med en selvopholdelsesdrift og en sanselighed, der gør det muligt for hende ikke alene at overleve, men at leve. I samspil med Thomas Koldings kunstneriske scenografi og en smuk lyssætning, bliver “Oberstinden” et smukt fortalt, stærkt spillet og sanseligt billeddigt. En intens, litterær maggi-terning.
  • En virtuos monolog

★★★★★
    Med teaterforeningen Katushas ”Oberstinden” er der ikke noget at tage fejl af. En virtuos monolog om en kvinde klemt op i en krog med en voldelig, nazistisk mand under Anden Verdenskrig.
    Skuespilleren Marianne Mortensen spiller denne kvinde med fuld kraft på alle tangenter. Det er imponerende varieret og flot og virtuost spillet. Det er en frygtelig fortælling om menneskelig fornedrelse, et uhyggeligt kvindeportræt, som faktisk mod slutningen er ubærligt, her skabes yderligere ubehag og væmmelse. Alt dét får Marianne Mortensen skabt via stemme og krop i løbet af 80 minutter – godt understøttet af en stilfærdig scenografi af Thomas Kolding. Pia Rosenbaums instruktion er en musikalsk strukturering, og det er flot.

(Tegn.: Claus Seidel)

• En stærk præstation af Marianne Mortensen

★★★★
    Marianne Mortensens diktion foruroliger og varsler en anden slutning end den som kommer… Hun gør kvindeskikkelsen stor og stærk og skuespillerens klare disponering af ord og kræfter er fremragende. Man går ikke upåvirket fra forestillingen fordi den rammer dybt i urstoffet.

Frederiksborg Amtsavis – Knud Cornelius
  • Oberstinden – et rystende bekendtskab

Marianne Mortensen står alene på scenen i denne dramatisering af Rosa Liksoms bog – kun akkompagneret af et par indspillede stemmer og medfortællende projektioner på bagtæppet. Det er nok. Det er rystende.
Forestillingen er støttet af

Teaterforeningen Katusha